Faire click pour voir les blogs [Click here to see other blogs]:

Gaigneron Jollimont de Marolles et Phillippy de Bucelly d'Estrées

Click Here - Find us on Facebook and Twitter

Legal Notice:

Data privacy law allows you to ask for the deletion of your personal data and the one of your minor children. To do so, please contact the blog administrator".

"Vous pouvez demander la rectification ou la suppression de toute mention vous concernant ou concernant vos enfants mineurs. Pour cela, merci de contacter le propietaire du blog"


You may contact the Blog Creator and Administrator via

blogphilippygaigneron@gmail.com


Monday, July 18, 2016

La Maison Duprey de La Ruffinière


 Origins: 

  The House of du Prey or Duprey was established in Martinique in 1664 when Pierre du Prey moved from Le Havre, France (Normandy) to Martinique. Pierre was a surgeon and later member of the Martinique Militia. He was considered a defender of Martinique when the island was attacked by the forces of the Dutch admiral Michiel Adriaenszoon de Ruyter (1607-1676) in 1674. 

Pierre du Prey was also known as Pierre du Prey, Seigneur de la Espérance. He was the proprietor of "Case-Pilot" which was about 43 hectares (Source 1). Case-Pilot become one of the first sugar production plantations in Martinique. It produced about 30,000 pounds yearly.

 

Coat of Arms (Blason): 

Personal Seal of the Duprey de la Ruffiniere Family
 (Source 2)

 

The arms of the Duprey de la Ruffinière family are described as:

"D'azur, à deux fasces ondées d argent, accompagnées en chef de deux étoiles d'or"
La Noble Maison Duprey de La Ruffinière  (Source 2)

 

 

Patent Letters of Nobility (1721):

 
La Maison de Bourbon



LOUIS [ XV 1715–1774] par la grâce de Dieu, Roi de France et de Navarre à tous, présents et à venir, salut. Les services de nos sujets établis dans nos colonies, qui , par leur valeur et leur expérience, se distinguent dans les différents emplois qui leur sont confiés, ne nous étant pas moins agréables que ceux de notre royaume et le titre de noblesse étant la marque la plus éclatante dont nous puissions les honorer, nous avons cru ne pouvoir refuser cette faveur singulière à notre cher et ami le sieur Louis DUPREY, colonel dans un régiment des milices du Fort Royal de la Martinique....

 Nous avons anobli de notre grâce spéciale, pleine puissance et autorité royale, anoblissons par ces présentes, signées de notre main le dit sieur Louis DUPREY et du titre et qualité de noble et l’avons décoré et décorons, voulons et nous plait qu’il soit tenu, censé et réputé noble tant en jugement que dehors, ensemble ses enfants, postérité et descendants mâles et femelles nés et à naître en légitime mariage ; que comme tels ils puissent prendre en tout lieu et en tous actes la qualité d’écuyer et parvenir à tout degré de chevalerie et autres dignités et qualités réservés à la noblesse, qu’ils soient inscrits dans le catalogue des nobles et qu’ils jouissent et usent de tous droits, prérogatives, privilèges, franchises, libertés, prééminence, exemptions et immunités dont jouissent et ont accoutumé de jouir les anciens nobles de notre royaume ; comme aussi qu’ils puissent requérir, tenir et posséder tous fiefs, terres et seigneuries nobles, de quelque titre et qualité qu’elles soient. Permettons au dit sieur DUPREY et à ses enfants et postérité de porter des armoiries timbrées telles qu’elles sont réglées et blasonnées par le sieur d’HOZIER Juge d’Armes de France, et ainsi qu’elles seront peintes et figurées dans ces présentes, auxquelles son acte de règlement sera attaché, sous le contre sceau de notre chancellerie, avec pouvoir et liberté de les faire peindre, graver et inculquer si elles ne le sont déjà, en tels endroits de leurs maisons, terres et seigneuries que bon leur semblera, sans que pour raison de tout ce que dessus le dit sieur DUPREY, ses enfants et postérité puissent être tenus de nous payer et à nos successeur Rois aucune finance et indemnité dont à quelque somme qu’elle puisse monter nous leur avons fait et faisons don par les dites présentes, et sans qu’ils puissent être troublés ni recherchés pour quelque chose, occasion et prétexte que ce soit, à la charge par eux de vivre noblement et sans déroger.

( …)

A Paris le quinze juillet 1721 ; Signé LOUIS, et plus bas Fleuriau et scel et cachet (Source 3)

 

Du vendredi 2ème janvier 1722



Le Conseil supérieur de l’île Martinique où a été(…)Monsieur le Chevalier de Feuquières, gouverneur et lieutenant général des îles du vent de l’Amérique, Monsieur Bénard, conseiller du roi en ses conseils, intendant de justice, police, finances et marine des dites îles, président du dit Conseil, Mr de Valmenière, Chevalier de St Louis(…) du Roi, Mr Durieux, chevalier du dit ordre, major général de cette île, Mr Mesnier, conseiller du Roi, commissaire de la marine, ordonnateur, premier conseiller des conseils supérieurs des dites îles ;MM Hourdin conseiller honoraire, Desprez , doyen, de Girardin père, conseiller honoraire ; Leguay, Féburier père, Reguet fils, Girardin fils, Rabault de Choisy, de Lascaris ( ..),l’Homme de Montigny et Féburier.


Mr Périnelle Dumay, conseiller Procureur Général du Roi et Mr Moreau greffier en chef du dit Conseil. (dans la marge gauche :MM.Thibault conseiller honoraire=entré ainsi que Mr Poisson et Thibault fils conseillers)


Vu la requête présentée au conseil par le sieur Louis DUPREY colonel de milice en cette île, tendant à ce qu’il plût au conseil ordonner l’enregistrement des lettres de noblesse à lui accordées par Sa Majesté ; une copie collationnée des dites lettres par SAINSON, conseiller secrétaire du Roi, maison, couronne de France et de ses finances, datées à Paris au mois d’août dernier, registrées au parlement de Paris le 14 dudit août ; vu aussi le règlement d’armoiries pour le sieur Duprey en conséquence des lettres ci-dessus, donnée par le sieur d’HOZIER juge d’armes et garde de l’armoirie générale de France le six du dit août, signé dudit sieur d’HOZIER et scellé de ses armes, voulant de ce jour rendre sur la représentation des dites lettres qui nomme Mr RABAULT conseiller rapporteur :vu le rapport du dit Mr RABAULT et vu les conclusions au (..) du Roi.

Le Conseil a ordonné que la dite copie collationnée des lettres de noblesse accordées au dit sieur DUPREY sera enregistrée ès registres du greffe de la Cour, pour le dit sieur DUPREY et ses enfants nés et à naître en légitime mariage, jouir de l’effet et contenu en icelles selon leur forme et terme en rapportant par la dit sieur DUPREY dans le délai de six mois l’original en forme des dites lettres dont il lui sera donné acte=Benard= (Source 3)

 

Au Fort Royal de la Martinique 26 avril 1721



Correspondance de FEUQUIERES du 20 juillet 1724 (demande de Croix de ST louis)


« Monseigneur, je regarderai comme une très grande faveur si à ma très humble supplication vous vouliez accorder à Mr DUPREY et à Mr de la TOURNERIE chacun une place dans l’ordre de St Louis, le Roy a favorisé le premier de lettres de noblesse ; et il est certainement très digne de l’autre grâce, outre que cela contribuerai à faire revenir l’émulation parmi les officiers de Milices qui ne se croyeroient point exclus des grâces de sa Majesté » (Source 3).


The Royal and Military Order of Saint Louis (Source 2)

 _______________

 

 

Abbreviated Genealogy:  

 

Pierre du Prey, Seigneur de l'Espérance (1660-1681)

Married in 1664 to Claude de BREMOND d'ARS, Dame de la Janverie (+1683) and issued:

La Maison de Bremond d'Ars
Note:
Pierre du Prey was appropriator of an habitation in Case-Pilote.

Claude de BREMOND d'ARS, Dame de la Janverie (+1683) was the daughter of Jean de Bremond d'Ars, Seigneur de Bossée et Couasnay and Anne de la Croix.


1) Claude-Françoise Duprey married in 1681 to Pierre-Gabriel CLAY de JANVERIE and issued (Pierre, Claude, Roland, Angélique, Louis, Marie-Catherine, Claire, Bonaventure, Elisabeth-Rose, Marie-Anne, Jean-Baptiste, and Jean-François)

2)  Anne Duprey (1666) married Pierre CONSTANTIN (+1713) married 1681 to Pierre CONSTANTIN

3) Louis Duprey (1669-1731) married Marie-Françoise Le PELLETIER (1675-17

 

Louis Duprey (1669-1731), Lieutenant in the Martinique Naval Forces (Marine), Esquire, 1721 Received Grace from King Louis XV of France and Navarre


Married on February 15, 1695 to Marie-Françoise Le PELLETIER (1675-1735) and issued:

Biographic Note:

Marie-Françoise Le PELLETIER (1675-1735) was the daughter of Pierre Le Pelletier, Member of the Conseiller Souverain de Martinique, and Marie Jourdain

La Maison de Le Pelletier (Possible Arms)


1) François-Louis Duprey de la Ruffiniere (1700-1744) married Angélique Louise Françoise Le Bourg (1706-1748)

2) Marie-Françoise (1701-1752) married  a) Pierre Vincent Lapinte de Livry
and b) Jacques du Bouchet, seigneur de Folleville

La Maison de Bouchet


3) Pierre-Louis (1703-1752) married Catherine Greffier (1708-1785)

4) Gabriele-Auguste (1704-1772), Seigneur de Mosé married Marie-Rose Roy

5) Jean-Charles (1705), Seigneur de la Janverie, married Marie-Elizabeth Jourdain

6) Catherine-Elizabeth (1706-1777) married Pierre-Henryet de Launay


La Maison de Launay


7) Angélique-Rose (1710-1769) married Jean-Jacques Tartason

8) Luce (1712-1764) married Jean-François Clay de la Janverie (Cousin)

 

François-Louis Duprey de la Ruffiniére, Esquire (écuyer) 1700-1744, Major du bataillon (Fort-Royal)


Married September 18, 1724 in Martinique to Angélique-Louise-Fraçoise Le BOURG (1706-1748) and issued:

Note:  Angélique-Louise-Fraçoise Le BOURG was a member of Le Bourg de Boislaville de Saint Hilaire family.

1) Françoise Madeleine (1725-1791) married  to Jacques-François RAMPORT (+1750), écuyer, Seigneur des Maisons

2) François Louis (1727-1755) married in 1752 to Rose DUVAL (1719-1796)

Note:
Rose Duval daughter of Simon Duval and Françoise des Vergers de Sanois

La Maison des Vergers de Sanois


3) Marie Angélique (1728) married in 1745 to Pierre-François DYEL du PARQUET (+1759), Chevalier

La Maison DYEL du PARQUET
Note:

He was the son of Adrien Dyel de Graville, Seigneur de Gournai (1680) and Perrine Cochard


4) Pierre Louis Marie (1730-1784), Capitaine de la compagnie des gens de couleur du Fort-Royal
Fort-Royal, Martinique


5) Louis Auguste Duprey Dumosé de La Ruffinière (1732-1792), Esquiere (écuyer) and Seigneur de La Ruffinière  married in 1758 to Marie-Catherine ROGERVILLE de POMMERAYE (1736) and issued:

5.1Marguerite-Catherine 1758-1806, married twice: Denis TIBERGE le VASSOR and 2) Jean-Gabriel-Rose LACOSTE MONTROSE

5.2 Françoise (1759)

5.3 Catherine-Rose (1759-1824)

5.4 Louis-Auguste (1761-1761)

5.5 Louis-Charles-Auguste (1762-1801)

5.6 Nicolas-Luce-Victoire (1764-1818) married Claude de Percin, Seigneur de Seilh (1763-1836)

La Maison de Percin



6) Louis Charles (1735) married in 1757 Marie-Elisabeth-Therese de PERCIN (1741-1757)

La Maison de Percin


7) Luce-Victoire (1736) married in 1758 to Jacques CAILLE

8) Louise Marie (1738)

9) Angélique Rose (1740)

10) Catherine Ursule (1742)

11) Batilde Emilie (1743)

 

Pierre-Louis-Marie Duprey de la Ruffière (1703-1752), Esquire (écuyer), Militia Commander at Rivière Pilote


Married on June 3, 1726 to Catherine (de) GEFFRIER (1708-1785) and issued:

La Maison de GEFFRIER (d'Hozier)


1) Marie Angélique (1729)
2) Louise Élisabeth Duprey de La Ruffinière (1729-1791) married in 1746 to Didier Magloire Baillardel de Lareinty (1707-1777) and issued:
La Maison de Baillardel de Lareinty


3) Catherine Henriette (1731-1744)
4) Pierre Louis Antoine Duprey de La Ruffinière (1732-1811)
5) Louis Timothée (1734)
6) Françoise Duprey de La Ruffinière (1735-1796) married in 1755 to Louis Bonaventure de Collard (1725-1787)
La Maison de Collart/Collard (Dom Pelletier)



7) Charlotte (1736) married to Pierre Le Pelletier Grandair de Saint-Maurice (1725) and issued:
8) Nicolas Louis François (1738)
9) Jean Baptiste Louis (1739)


Pierre Louis Antoine Duprey de La Ruffinière (1732-1811), Esquire (écuyer), Chevalier of Royal and Military Order of Saint Louis

Le Chevalier Pierre-Louis-Antoine Duprey de la Reffiniére (Source 2)

Married on May 24, 1762 to Marie-Catherine BENOIT DESPORTES (1744-1796) and issued:

1) Marie Catherine Duprey (1763) married 1786 to Jean-Louis Longellier/Angellier Bellevue

La Maison de Angellier (d'Hozier)

2) Louis-Marie-Aimé- Auguste-Amédée (1765-1765)
3) Louis Magloire (1766-1816)
4) Louis Nicolas Duprey (1767-1853), Chevalier of the Royal and Military Order of Saint Louis
5) Marie Françoise Angélique Duprey (1768-1846) married twice: in 1799 to Laurent CHAILLON and 2) to Marc-Antoine Lamotte Coutens
6) Nicolas Charlotte Victoire Duprey (1770-1824)
7) Sophie Hélène Duprey (1776-1860)
8) Elisabeth Alexandrine Duprey (1778)
9) Elisabeth Catherine Dibonne Duprey (1778)
10) Jeanne Cornélie Sophie Duprey (+1844)

Louis-Nicolas Duprey de La Ruffinière (1767-1853), Naval Captain , Chevalier of the Royal and Military Order of Saint Louis, dit Chevalier Duprey de La Ruffinière

 


Married on June 22, 1813 Agatha-Louise-Marie-Aimée HOUËL (1792-1831) and issued:

1) Louis-Marie-Aimé-Auguste-Amédée Duprey de La Ruffinière (1814-1864)
2) Théobald Duprey de La Ruffinière (1817)
3) Louis Joseph Adraste du Mosé Houël du Prey de La Ruffinière (1818-1858)

Biographical Note:

Agatha-Louise-Marie-Aimée HOUËL was the daughter of Artillery Captain and Chevalier of Saint Louis, Louis-Vicent HOUËL and Aimée Agathe HUYGHUES

Louis-Marie-Aimé-Auguste-Amédée du Prey de La Ruffinière (1814-1864), Ingénieur Colonial, Graduate of St-Cyr Military Academy 


Married on July 14, 1847 to Sophie Amélie MAILLET (1827-1864) and issued: 

1) Julia Duprey de La Ruffinière (1848-1871)
2) Victor Duprey de La Ruffinière
3) Georges Duprey de La Ruffinière (1853) married in 1877 to Marie-Adéle PAPIN L'Épine (1856). No issue. 
La Maison de Papin du Pont de L'Épine

 

_______________

 

Branch du Mosé Houël du Prey de La Ruffinière

 

 

Louis Joseph Adraste du Mosé Houël du Prey de La Ruffinière (1818-1858)

Married on January 20, 1857 to Julia-Herminie GUYARDET (1823-1890) and issued:

1) Marie Aimée  du Mosé Houël du Prey de La Ruffinière (1844-1864) married in 1864 to Marie-Germain-Charles SIMPLICE HURARD

2) Joseph Edgar  du Mosé Houël du Prey de La Ruffinière (1848-1886), Naval Artillery Captain and Commander of the Gorée Castle in Senegal. Married to Victoire Deschateaux (1854-1919) and issue:

Castel Gorée


3) Pierre du Mosé Houël du Prey de La Ruffinière (1854), Membre du Conseil Municipal de Saint-Pierre

4) Louis-Paul du Mosé Houël du Prey de La Ruffinière (1856-?)


Pierre du Mosé Houël du Prey de La Ruffinière (1854-1922?), Membre du Conseil Municipal de Saint-Pierre

Pierre du Mosé Houel du Prey de la Ruffinière (Source 2)

 
Possible Store of Pierre Duprey de La Ruffinière (Source 5)


Married thrice:

1)  Married in 1878 to Julie DULUINE (1856-1879) and issued:



a) Pierre-Marie-Joseph-Antoine du Mosé Houël du Prey de La Ruffinière (1879-?)


Bio Note:He was a student at École pratique des hautes études in 1902.



2) Married in 1883 to Lucie LAPIQUONNE (1859-1902) and issued:



a) Louis Augustin Alcide du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1884-1902

b)  Eugènie du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1885-1902


c) Joséphine du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE (1886-1902)


d) René Edgard du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1887-1902

e) Marie Damien Pierre du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1890-1902

f) Herminie du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1892-1902

g)  Philomène du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1894-1894


h) Marie Reine Rosa du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1896-1902

i) Marie-Lucie  du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1897-1902

3. married to Marie Laurence Louis Elphege (1878):


a) Raoul du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE

b) Edgard du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE

c) Édouard du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE

d) Georges du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE

e) Joséphine du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE (1903-2000) wife of  Victor MODESTE (+1990) and issued: (Guy and Madeleine-Georgette-Elisabeth)


"Faire part" de Marie-Josephine du Prey (1903-2000), Source 2



e1 Guy MODESTE
e.2 Madeleine-Georgette-Elizabeth MODESTE married  Henri-André-Paul  GERMAIN and issued:

e.2.1Valérie Germain married Ricard CASALAN
e2.2  Gérard Germain married Béatrice PAPIN du PONT  de L'ÉPINE and issued:







f) Pierre  du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE (1911 - 1980), Author and Journalist. Has issue.  

[Source 4 and 5]






 

Mount Pelée - 1902



One of the most devastating volcanic eruptions took place in 1902 when Mount Pelée erupted near the city of Saint Pierre and killed at least 20,000 people and practically leveled the city and surroundings.

Among the many that died in May 1902 were the wife and  children of  Pierre du Mosé Houël du Prey de La Ruffinière (1854). We dedicate this Blog Entry to their memories:

  •  Lucie LAPIQUONNE (1859-1902) -wife 
  • Louis Augustin Alcide du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1884-1902
  • Eugène du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1885-1902
  • Joséphine du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1886-1902
  • René Edgard du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1887-1902
  •  Marie Damien Pierre du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1890-1902
  • Herminie du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1892-1902
  • Marie Reine Rosa du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1896-1902 
  • Marie-Lucie  du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE 1897-1902

 [Source 5 and 6]

_____________________

Source Consulted:

1) Labail, Patrick. "Histoire et généalogie Duprey de la Ruffinière". Published by the Association of Genealogy and History of the Caribbean

2) We are grateful for the collaboration Madame B. Papin du Pont de l'Épine.She provided many of the photographs contained in this blog entry.

3) Letters Patent of Nobility, Letter of Ratification from the Sovereign Council of Martinique, and Letter Requesting the Order of Saint Louis were taken from the website (http://ecole.nav.traditions.free.fr/officiers_duprey_louis.htm)

4) Many thanks to the family of Pierre  du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE (1911 - 1980) for clarifying information regarding Josephine du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE (1903-2000) and the third marriage of Pierre du MOSÉ HOUËL du PREY de la RUFFINIÉRE (1854) to Marie Laurence Louis Elphege via e-mail communication.

5) Many thanks to Mr. J. CATHERINE for his valuable collaboration. He was able to verify the existence of the children of Pierre du Mosé Houël du Prey de La Ruffinière (1854) with Lucie LAPIQUONNE (1859-1902).


6) Consulted the database of the Saint Pierre 1902 Organziation
 (http://www.stpierre1902.org/database/result.php3?name=Duprey&base=cle&rech=Lancer+la+recherche)